Snel zoeken:
Hoe kan ik b.v. mijn kind een positieve levenshouding meegeven

Romeinen 5:5
Betreft: Rm 5: 5


Vraag:
Als je dood gaat dan wordt de hoop niet beschaamd. Maar in dit leven geldt dat blijkbaar niet. Hoe kan ik b.v. mijn kind een positieve levenshouding meegeven of bijbrengen als ik zelf dit leven als negatief ervaar?

Antwoord:
Eerst iets over de 'hoop'. Dat woord ziet niet op wat er met ons na de dood gebeurt, maar op wat er gebeurt als Jezus Christus terugkomt. Dan brengt Hij ons namelijk in het Vaderhuis (Jh 14: 1-3) en zijn we medeërfgenamen met Hem (Rm 8: 17). We zullen daarna met Hem regeren in Zijn koninkrijk (vgl. Op 3: 21).
Die hoop wordt niet beschaamd, wat we hier op aarde ook allemaal moeten meemaken, God helpt ons erdoor. Als we voor die tijd ontslapen gaat het in zekere zin ook al op, want dan zijn we bij Christus en dat is verreweg het beste (zie Fl 1: 23). Het is echter zó, dat de bijbel ons nooit oproept om de dood te verwachten, maar de terugkeer van Christus. Het woord 'hoop' is daarmee verbonden. Dit alles geldt natuurlijk alleen als we ook werkelijk gelovigen in Jezus Christus zijn.

Deze hoop die niet beschaamt, heeft dus niet met dit leven te maken. De kwestie die in de vraag aangesneden wordt is van andere aard. God geeft zeker ook beloften met het oog op onze kinderen. Daar mogen we op hopen! Maar......de vervulling van die hoop hangt mee af van de opvoeding die we ze geven en het voorbeeld dat we door ons eigen leven laten zien.
God zegt bijvoorbeeld: 'Stel uw vertrouwen op de Heer Jezus en gij zult behouden worden, gij en uw huis' ( Hd 16: 31). Maar als we in dronkenschap leven; als we niets aan de geestelijke opvoeding van de kinderen doen; als we als ouders constant in onmin leven met elkaar of iets dergelijks, dan kunnen we het natuurlijk wel vergeten dat onze kinderen zich zullen bekeren en in de Heer Jezus zullen gaan geloven. We kunnen dan in elk geval niet pleiten op Gods belofte!

Als ik dit leven als negatief ervaar, tja dan zal het wel heel moeilijk zijn om mijn kinderen een positieve levenshouding bij te brengen. Maar hoe komt het dat ik het leven als negatief ervaar? Hoe zit het dan met mijn geestelijk leven? Paulus zegt: 'Verblijdt u in de Here te allen tijde! Wederom zal ik zeggen, verblijdt u! '( Fl. 4: 4). Dat is heel wat anders als dit leven negatief te ervaren. Is er dan niet veel negatiefs? Natuurlijk wel. Dat heeft Paulus ook meegemaakt (zie 2 Ko 11: 16-33). Maar die beproevingen brachten hem niet van de Heer af, maar voerden hem juist naar Hem toe. En dat is nu precies wat Rm 5: 3 bedoelt. Paulus zegt, dat te leven voor hem Christus is, dat is niet negatief maar positief. En hij houdt ons voor dat er niets of niemand is die ons kan scheiden van de liefde van Christus (Rm 8: 31-39). Negatieve gevoelens komen natuurlijk wel eens bij ons op, maar die moeten we niet koesteren, maar oordelen. En we moeten zien op wat God ons in Christus heeft geschonken. Dan hebben we alle reden om blij te zijn, positieve gedachten te hebben en onze kinderen in de blijdschap van het geloof op te voeden. Maar........dan moeten we wel heel persoonlijk de grote liefde van God hebben ervaren doordat we ons tot God hebben bekeerd en geloven in Jezus Christus als onze Heiland.