Snel zoeken:
Zou er daarom zoveel lichamelijk leed in de wereld zijn, namelijk om dit doel 'de vernieuwing van de innerlijke mens' te bewerken?

2-Corinthiers 4:16
Betreft: 2 Ko 4:16

Vraag:
Zou er daarom zoveel lichamelijk leed in de wereld zijn, namelijk om dit doel 'de vernieuwing van de innerlijke mens' te bewerken?

Antwoord:
Voor het grote probleem van het lichamelijke lijden van de mensheid geeft dit vers geen oplossing. Het gaat in dit vers namelijk over het lijden (door vervolging) dat gelovigen ondergaan.
N.B. Ook kan gedacht worden aan de zware inspanning en uitputting die christenen zich bij het uitgaan voor de Heer getroosten en die heel wat van hun lichamelijk welzijn vragen. Van gelovigen alleen kan gezegd worden dat hun innerlijke mens van dag tot dag vernieuwd wordt. De uitdrukking 'innerlijke mens' kan moeilijk op wat anders slaan dan op het innerlijk geestelijk leven. (zie Rm 7:22).

Het vele leed in deze wereld is een gevolg van de zondeval en het laat zien, dat de mens zonder God deze wereld niet beheren kan.
De vraag waarom God dat dan allemaal maar laat geworden mogen we niet stellen, we komen dan op het terrein van de soevereiniteit van God.
We kunnen er slechts dit van zeggen: dat dit leed alleen verholpen kan worden als God alle dingen op orde brengt en dat houdt in de komst van Christus en de uitoefening van het gericht.