Snel zoeken:
Hoe en wanneer moeten we dit toepassen in onze tijd?

Jakobus 5:14
Betreft: Jak. 5:14

Vraag: Hoe en wanneer moeten we dit toepassen in onze tijd?

Antwoord:
Er is alle reden te veronderstellen dat het gaat om een ziekte, die het gevolg is van persoonlijke zonde van de zieke. In vers 15 is weliswaar voorwaardelijk sprake van: als hij zonden gedaan heeft, maar in vers 6 wordt eerst over het belijden van zonden en dan direct er achteraan over bidden om genezing gesproken.
Deze gedachte wordt gesteund door de vermelding dat de zieke de 'oudsten' van de gemeente bij zich moet roepen. Dat ziet dan op het feit dat er niet slechts persoonlijk herstel is van de gemeenschap met de Heer, maar ook dat er gemeentelijk herstel tot stand komt.
Voor de gedachte dat het hier gaat om ziekte als gevolg van zonde voert men ook wel 1 Joh. 5:16, 17 aan. Daar is sprake van bidden voor iemand die gezondigd heeft en het schenken van leven. Dat gedeelte is echter erg moeilijk te verklaren wat betreft het onderkennen of het een ziekte tot de dood is, ja of nee. Dat echter, daargelaten, het gaat in ieder geval om bidden (tot herstel?!) voor iemand die gezondigd heeft. Denk aan de relatie zonde - ziekte zoals die ook in Joh. 5:14.
Verder moeten we bedenken dat het optreden van Elia met zonde in Israël te maken had

Het zalven met olie kan een symbolische daad zijn, waarbij olie een beeld is van de Heilige Geest. Het kan ook bedoeld zijn als geneesmiddel bij een wond. Denk aan de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. In Mark. 6:13 geeft de Heer de discipelen echter de opdracht alle (soorten) zieken met olie te zalven en dat pleit voor de idee van een symbolische handeling. Sommigen menen dat na de uitstorting van de Heilige Geest de werkelijkheid dit schaduwbeeld onnodig heeft gemaakt. Als symbool kan het echter nog zinvol zijn.

Hoe dit ook zij, als een zieke om voorbede vraagt en ook om zalving dan doen we er goed aan dit verzoek in te willigen ook al menen wij (oudsten) dat het niet om een ziekte na persoonlijke zonde gaat en het zalven een gebruik betreft dat de zalving met de Geest voorafschaduwt. We hebben namelijk in zo'n geval rekening te houden met het geweten van de patiënt

Terloops zij nog opgemerkt dat Jak. 5 niets te maken heeft met het teken van ziektegenezing door de gave van gezondmaking, maar met ziektegenezing op grond van gebed. Dit zijn twee verschillende zaken !!