1 Corinthiers 12:03 Heer Jezus in plaats van Jezus

Betreft: 1 Ko 12: 3

Vraag:

Betekent dit vers, dat wanneer iemand spreekt over ‘Heer’ Jezus in plaats van over Jezus, je altijd met een gelovige te doen hebt?

Antwoord:

Met betrekking tot het gewone spreken. Als iemand in een gesprek over Heer Jezus spreekt dan zegt dat beslist nog niet dat hij daarin door de Heilige Geest geleid wordt. In Mt 7: 21 lezen we over mensen die Christus met Here, Here aanspreken. Niet allen die dat doen gaan echter het koninkrijk Gods binnen. Als het alleen maar lippentaal is, heeft het geen waarde. Men moet door zijn daden laten zien dat men echt Jezus Christus als Heer erkent. Zie hierbij ook Mt 25: 11.

Globaal gezien kun je heidenen en christenen hierin van elkaar onderscheiden dat christenen Jezus als Heer belijden en heidenen dat niet doen. Die vervloeken hem eerder. Dat laatste mag je normaliter niet van een christen verwachten. Als iemand in de Gemeente Jezus Christus zou vervloeken dan zou dat bewijzen, dat hij een afvallige is, die onder invloed van Satan staat (denk aan Mt 16 22,23).

Spreken in geestvervoering. In 1 Ko 12: 3 gaat het echter niet om gewone uitspraken, maar om geestesuitingen. De heidenen kenden hun orakels (bijv. dat van Delphi). Priesteressen zaten dan boven een rotsspleet waaruit dampen opstegen. In die min of meer bedwelmde toestand (ze werden ‘high’ zouden wij nu zeggen) raakten ze in geestvervoering en deden ze uitspraken. Ze waren dan een werktuig in de hand van de demonen. In zo’n situatie zouden deze priesteressen nooit kunnen getuigen dat Jezus Heer is, want de duivelen zouden dit nooit in hen bewerken. Het zou wel kunnen voorkomen dat de demonen hen aanzetten om Jezus te vervloeken uit haat tegen Hem en tegen het christelijk geloof.

In de Gemeente kwamen ook geestesuitingen voor. Men sprak dan als gevolg van een geestelijke openbaring. Welnu, als iemand in zo’n spreken Jezus Heer noemt is dat uit God. Zou iemand in die toestand Christus vervloeken dan zou daarmee bewezen zijn, dat hij onder occulte beïnvloeding sprak.

Dus als iemand zegt: vervloekt zij Jezus dan is dat altijd een woord van satan of het nu als een gewoon woord gesproken is of in geestvervoering.
Als iemand Jezus Heer noemt in een gewoon gesprek dan zegt dat niet altijd dat het uit God is, het kan ook lippentaal zijn. Zegt hij het in geestvervoering dan moet het een woord van God zijn.

Jaapfijnvandraat.nl maakt gebruik van cookies