Zalving van zieken. Waar slaat het op? Twee opvattingen:
a. op elk ziektegeval. Belijden alleen als er zonde in het spel is: vs 15
b op ziekte als gevolg van zonde > hiervoor 6 argumenten
- in vers 16 volgorde omgedraaid, eerst belijden van zonden
- voor Joden (aanhef brief) combinatie ziekte-zonde gewoon (Jh 9)
- de oudsten roepen > bij zonde herstel van gemeenschap nodig
- Jakobus haalt het voorbeeld van Elia aan. Diens 1e gebed > tuchtiging vanwege zonde; diens 2e gebed opheffen daarvan
- Paulus past ziekenzalving niet toe bij Trofimus, Epafroditus, Timotheus e.d.. Dit kan zijn omdat er geen zonde in het spel was
Ondanks dit verschil m.i. toch algemeen toepassen
- inzicht niet laten overheersen wel rekening houden met mogelijkheid van kastijding om zonden
- vraag gaat van de zieke uit stimulatie van anderen daartoe niet uitsluiten
Betekenis van de zalving. Verschil in opvatting
- geneesmiddel Luk. 10:34 > olie en wijn > wonden. Hier en Mk 6: 13 is echter geen sprake van wonden.
- symbolische handeling > spreekt van de Heilige Geest. Die moet belijdenis bewerken en/of kracht geven voor de genezing;
Elkaar zonden belijden
Niet algemeen bedoeld, niet losmaken van het verband met vs.15. Zonden moeten beleden worden tegenover de Heer en ze moeten beleden worden aan hem tegen wie men gezondigd heeft. Zonden kunnen beleden worden aan een pastorale werker.