Het ontstaan van de Bijbel
a. De Bijbel is ontstaan over een tijdsperiode van zo’n 1500 jaar. De eerste schrijver, Mozes, leefde ongeveer 1400 v. Chr. De laatste schrijver Johannes leefde tot ca. 100 n Chr. De bijbel is dus ontstaan tijdens een periode van ca 1500 jaar. Het boek de Psalmen beslaat alleen al een periode van ca 1000 jaar. Ps. 90 is daarvan het oudst.
b. Aan de Bijbel hebben zo’n veertig schrijvers gewerkt, afgezien van diverse overschrijvers en correctoren. Zij schreven samen 66 boeken te weten 39 die het Oude Testament vormen en 27 die het Nieuwe Testament vormen. Dat de schrijfkunst al heel oud is volgt uit Nm 33: 2; Ri 8:14
c. De bijbel is dus niet geschreven door één persoon, nee er zijn zo’n 40 verschillende schrijvers door God voor ingeschakeld en deze 40 verschilden in: karakter, leeftijd, land, beroep, milieu. Zij waren voor het merendeel geen beroepsschrijver met uitzondering o.a. van Paulus en Lukas
d. De Bijbel heeft een rijke schakering wat de inhoud betreft. We treffen een grote variatie aan: Verslagen, Geschiedenissen, Levensbeschrijvingen, Wetten, Liederen, Klaagzangen, Spreuken, Zegeningen, Vervloekingen…
e. Ondanks de hierboven aangegeven punten vormt de Bijbel toch een eenheid en dat is wel een geweldig wonder. Door de bijbel loopt als het ware een rode draad en dat is dat de Bijbel spreekt over de Messias en het heilsplan dat God heeft voor de mens en voor de
wereld. Lees o.a. Jh. 5:39.
f. Ook de verspreiding van de Bijbel mag een wonder genoemd worden. De Bijbel is een boek van een oosters volk, maar het is verspreid over de hele wereld en daartoe in vele talen vertaald.
g. Een volgend wonder is de uitwerking van dit boek en dat bij jong en oud, in oost en west. Bataks en Eskimo’s zijn er door aangesproken. In dit verband is de volgende vraag wel op zijn plaats ” Wat doet de Schrift mij; wat doe ik met de Schrift”?
h. Tenslotte is ook de bewaring van de Bijbel een wonder: geen boek is zo “vervolgd” (o.a. verbrand) en toch niet uitgeroeid, geen boek zo becritiseerd en het heeft alle kritiek doorstaan.
Deze argumenten zijn wel waard om overdacht te worden, maar niet het hoofd moet “geraakt” worden (hoewel het verstand niet uitgeschakeld is, maar het hart zodat er bekering tot God en geloof in Jezus Christus bewerkt worden