18c De canon van de Bijbel (3)

De canon van de Bijbel… er komt meer bij kijken

Nu kunnen we wel spreken over de canon van de Bijbel waarbij we dus uitdrukken dat de Bijbel de norm is voor ons geloof en leven, maar dan spelen nog een paar zaken een rol en wel de volgende:

  • Hoe lezen we de Bijbel? Letten we wel goed op de bedoeling van een uitspraak? Zo is bijvoorbeeld het woord : Bedenk niet wat ge zeggen zult geen woord voor leraars, maar voor martelaars (Mt 10: 19, 20).
  • Hoe lezen we de Bijbel? Vragen we wel naar het karakter van het boek of geschrift dat we lezen?
  • Hoe lezen we de Bijbel? Onderzoeken we wel in welke geest we de Schrift lezen?
  • Hoe lezen we de Bijbel? Hanteren we wel een goede methode?

Nog enkele overwegingen:

a. als we eens geen Bijbel hadden? Dan waren we afhankelijk van overlevering van mensen, dus onzekerheid want wie heeft dan Gods Woord compleet in zijn geheugen?
b. als de Bijbel eens niet geïnspireerd was? Dan zaten we met dezelfde onzekerheid. Wat is dan de zeggingskracht? We zouden dan geen vaststaande norm hebben .
c. als de Bijbel slechts gedeeltelijk geïnspireerd zou zijn? Dit is het oude vrijzinnige standpunt: Niet de Bijbel is Gods Woord maar Gods Woord is in de Bijbel. B.v. Bergrede, 1 Ko. 13. Maar wie maakt dan uit wat wel en wat niet geïnspireerd is?
d. als de Bijbel slechts gradueel geïnspireerd is? Dan staat alleen een algemene strekking vast, maar norm voor het leven niet.
e. als slechts de schrijvers geïnspireerd zijn / als slechts de boodschap van de Bijbel geïnspireerd is, maar niet de woorden op zichzelf of als de woorden slechts de verpakking vormen > wie maakt dan uit wat de boodschap is.? Verander een paar woorden in een zin en je krijgt een andere boodschap.
f. als slechts het spreken van de Bijbel tot het hart van de mens het Woord van God is, dan hebben we te maken met subjektivisme.

Heidenen maken een God naar hun idee, onvolkomen zaak; sommige christenen maken een Bijbel naar hun idee, ook een onvolkomen zaak. Hoe kunnen we discipelen van het Woord zijn als we ons als rechters erboven verheffen? Hoe kun je je pad vinden als je het licht van de kandelaar gedoofd hebt? Hoe satan te verslaan als je de scherpte van het zwaard hebt afgestompt? Hoe de baas blijven over je begeerten als je Gods norm hebt afgezwakt? Kortom: We hebben een volledig geïnspireerde Bijbel of we hebben in feite helemaal geen Bijbel.

Maar de Bijbel is toch door mensen geschreven? Wat wou je dan? Zou hij uit uit de hemel moeten zijn gevallen net zo als men het beeld van Diana beweerde? De bijbel is door mensen geschreven maar die mensen werden geleid door de Heiliger Geest. Denk aan de tijdgenoten van Jezus van Nazareth: ze zagen ruwe handen een verweerd gelaat. Denk aan Js 53 Kan dat de Zoon van God zijn? -Is dit niet de Timmerman? Maar Petrus zegt : Gij zijt de Christus de Zoon van de levende God. (Mt 16: 16) Zo zien wij de Bijbel als een boek door mensen geschreven, maar tevens als het onfeilbare Woord van God

Dit is uiteindelijk een kwestie van gelovig aanvaarden. Denk nog eens aan wat Paulus zegt van de gelovigen in Thessalonika (1 Th. 2:13; verg. Jh 2:22 )

Jaapfijnvandraat.nl maakt gebruik van cookies