2 Corinthiers 12:2 Wie is bedoeld met de uitdrukking ‘een Mens in Christus’?

Betreft: 2 Ko 12:2-5

Vraag:

Wie is bedoeld met de uitdrukking “een Mens in Christus”
Bestaan er meerdere hemelen? Hoe komt men ertoe te spreken over de zevende hemel?

Antwoord:

Met deze uitdrukking bedoelt Paulus zichzelf. Hij spreekt daar op die manier over om niet zichzelf met ‘ik’ op de voorgrond te plaatsen.
Omdat anderen zijn apostelschap betwisten en hem naar beneden proberen te halen heeft hij in het vorige hoofdstuk aangevoerd wat hij allemaal geleden heeft voor het evangelie. Het was eigenlijk dwaas dat hij dat moest aanvoeren, het diende eigenlijk tot niets. Nu gaat hij echter spreken over iets wat er met hem gebeurd was, wat God met hem gedaan had. Welnu, hij wil niet roemen over zichzelf, wat hij op aarde allemaal doorstaan had (vs. 5), maar hij wil roemen over wat God gedaan had met hem als mens Gods.
Dat hij over zichzelf spreekt, blijkt dan uit vers 7. Hij heeft namelijk een doorn voor het vlees gekregen om zich op de openbaringen niet te verheffen. Welnu, het kennen van een of ander mens, die opgetrokken is, is niet zo’n geweldige openbaring. Maar zelf opgetrokken zijn geweest en woorden hebben gehoord, die het niet geoorloofd is uit te spreken,
DAT IS EEN BUITENGEWONE OPENBARING (vs. 7).

Paulus spreekt over de derde hemel en meer hemelen vermeldt de bijbel niet. De eerste hemel is dan de wolkenhemel, de tweede de sterrenhemel en de derde hemel de woonplaats van de gezaligden.

De uitdrukking ‘zevende hemel’ is in de bijbel niet te vinden. Ze komt uit de Joodse overlevering of uit apocriefe literatuur. Ook de Koran heeft het erover, maar in de Bijbel is die uitdrukking niet te vinden.

Jaapfijnvandraat.nl maakt gebruik van cookies