Genesis 04:04 Hoe heeft Abel geleerd een bloedig offer te brengen?

Vraag:

Hoe heeft Abel geleerd een bloedig offer te brengen? Waarom was het offer van Kaïn niet goed? Hij was toch landbouwer en had toch nog niets tegen Abel gedaan?

Antwoord:

God onderwijst ons door direkte voorschriften te geven, maar ook door Zijn daden (vgl. 1 Ko.10: 11). Welnu, in het geval van Kaïn geldt het volgende:

-Adam en Eva hebben gezondigd en staan daardoor schuldig voor God. Ze trachten zich te bekleden met vijgebladen om zo de gevolgen van hun zonde weg te nemen.

-Als God verschijnt blijkt dat dat alles niets geholpen heeft, want Adam en Eva zijn bang en Adam zegt niet: ‘Ik was naakt’, maar ‘Ik ben naakt’.

-God neemt met deze bekleding geen genoegen. Hij bekleedt Adam en Eva met rokken van vellen. Dat betekent dat er dieren geslacht zijn. Er moest bloed vloeien om Adam en Eva te kunnen bekleden. God gaf hen daarmee een les. En we kunnen er vast van op aan, dat Kaïn en Abel daarvan op de hoogte zijn geweest.

-Kaïn had nog niets tegen Abel gedaan voordat ze offerden, maar dat neemt niet weg, dat hij zowel als Abel zondaars waren. In hun hart woonde ook de macht van de zonde en ook zij hebben gezondigd (anders zouden ze onsterfelijk zijn geweest of althans niet gestorven zijn , vgl. Rm.5: 14).

-Menselijkerwijs gesproken ligt het voor de hand, dat Kaïn als landbouwer landbouwprodukten offert en Abel als schaapherder een schaap. Met die logische gevolgtrekking gaat de Schrift echter niet mee. Aan het voorbeeld van zijn ouders had Kaïn kunnen weten dat de mens de dood verdiend heeft en dat een ander (het offerdier) voor hem in de dood moest gaan. Kaïn legt die les naast zich neer.

-Dat dit de achtergrond is blijkt uit Hb.11: 4 waar staat dat Abel door het geloof een beter slachtoffer bracht dan Kaïn. Let erop dat er staat, dat het slachtoffer van Abel beter was. Vaak leest men deze tekst zo, alsof het geloof van Abel zijn offer, wat het dan ook geweest zou zijn, beter maakte, maar dat staat er niet en is de bedoeling ook niet. Er staat heel duidelijk dat hij door het geloof een beter offer bracht. Hij geloofde wat God zijn ouders onderricht had. In al de andere gevallen waar in Hebr.11 over ‘door het geloof’ gesproken wordt is het zo, dat het geloof de ‘motor’ was voor de juiste daad. Zo is het ook bij Abel. Ook het woord ‘beter’ in ‘beter slachtoffer’ bewijst dat. Overal waar dit woord in de brief aan de Hebreeën voorkomt, duidt het erop dat de zaak in zichzelf beter is. Denk aan Hebr.9: 23 waar het offer van Christus in al zijn aspecten gesteld wordt tegenover de offers van de oude bedeling. Zie verder hoofdstuk 6: 9; 7: 19, 22; 8: 6; 10: 34; 11: 16, 35, 40; 12: 24.

Jaapfijnvandraat.nl maakt gebruik van cookies