Betreft: Verheerlijking op de berg
Vraag:
Waarom komt er geen verslag van de verheerlijking op de berg voor in het evangelie van Johannes. Hij was toch de enige van de vier evangelieschrijvers die bij deze gebeurtenis geweest is?!
Antwoord:
De verklaring zullen we moeten zoeken in de aard van het evangelie naar Johannes.
Mattheüs stelt in zijn evangelie Jezus Christus voor als de koning der Joden. Het is dus begrijpelijk dat hij de toekomstige koninklijke heerlijkheid van Christus beschrijft, waarvan de discipelen als het ware een voorproef te zien kregen op de berg van de verheerlijking.
Markus beschrijft de Heer als de profeet-dienstknecht, die echter daarnaast ook het ambt van koning bekleed. Ook hier is de vermelding van het gebeurde verklaarbaar.
Lukas legt de nadruk op Christus als de volmaakte Mens. Deze Mens, die op aarde veracht is, zal echter eenmaal als koning regeren en dan zal alle smaad openlijk van Hem worden afgewenteld.
Alle drie beschrijven de Heer Jezus in een facet van zijn Mens-zijn. En het koninkrijk beërft Christus als Mens.
Johannes schrijft zijn evangelie echter om aan te tonen dat Christus de Zoon van God is (zie Jh 20.: 31. Als zodanig is Hij van eeuwigheid af en tot in eeuwigheid degene die regeert als 2e persoon in de Godheid. Hier is een schildering van zijn Messiaanse koninklijke heerlijkheid niet noodzakelijk, ja die zou de aandacht juist afleiden van de zaak waarom het Johannes gaat.