Jakobus 5:13
Waar slaat het op? Twee opvattingen:
a. op elk ziektegeval
- Belijden zonden alleen als er zonde in het spel is: vs 15
b op ziekte als gevolg van zonde > hiervoor 6 argumenten
- in vers 16 volgorde omgedraaid, eerst belijden van zonden
- voor Joden (aanhef brief) combinatie ziekte-zonde gewoon (Jh 9)
- de oudsten roepen > bij zonde herstel gemeenschap nodig
- Jakobus haalt het voorbeeld van Elia aan. Diens 1e gebed > tuchtiging vanwege zonde; diens 2e gebed opheffen daarvan
- Paulus past ziekenzalving niet toe bij Trofimus, Epafroditus, Timotheüs e.d.. Geen zonde in het spel?!
Ondanks dit verschil m.i. toch algemeen toepassen
- inzicht niet laten overheersen
wel rekening houden met mogelijkheid van kastijding om zonden - vraag gaat van de zieke uit
stimulatie van anderen daartoe niet uitsluiten
Betekenis van de zalving. Verschil in opvatting
- geneesmiddel Luk. 10:34 > olie en wijn > wonden. Hier en Mk 6:
13 geen sprake van wonden. - symbolische handeling > spreekt van de Heilige Geest. Die moet belijdenisbewerken of kracht geven voor de genezing;
Elkaar zonden belijden
Niet algemeen bedoeld, niet losmaken van het verband. Slaat op vs 15