c Ziekenzalving

Jakobus 5:13

Waar slaat het op? Twee opvattingen:

a. op elk ziektegeval

  • Belijden zonden alleen als er zonde in het spel is: vs 15

b op ziekte als gevolg van zonde > hiervoor 6 argumenten

  • in vers 16 volgorde omgedraaid, eerst belijden van zonden
  • voor Joden (aanhef brief) combinatie ziekte-zonde gewoon (Jh 9)
  • de oudsten roepen > bij zonde herstel gemeenschap nodig
  • Jakobus haalt het voorbeeld van Elia aan. Diens 1e gebed > tuchtiging vanwege zonde; diens 2e gebed opheffen daarvan
  • Paulus past ziekenzalving niet toe bij Trofimus, Epafroditus, Timotheüs e.d.. Geen zonde in het spel?!

Ondanks dit verschil m.i. toch algemeen toepassen

  • inzicht niet laten overheersen
    wel rekening houden met mogelijkheid van kastijding om zonden
  • vraag gaat van de zieke uit
    stimulatie van anderen daartoe niet uitsluiten

Betekenis van de zalving. Verschil in opvatting

  • geneesmiddel Luk. 10:34 > olie en wijn > wonden. Hier en Mk 6:
    13 geen sprake van wonden.
  • symbolische handeling > spreekt van de Heilige Geest. Die moet belijdenisbewerken of kracht geven voor de genezing;

Elkaar zonden belijden
Niet algemeen bedoeld, niet losmaken van het verband. Slaat op vs 15

Jaapfijnvandraat.nl maakt gebruik van cookies