Betreft: Lk. 16: 8b, 9
Vraag:
Wilt u dit gedeelte verklaren
Antwoord:
vs. 8b De onrechtvaardige rentmeester was zo verstandig om aan de toekomst te denken als hij uit zijn funktie gezet zou zijn. Niet voor zijn handelwijze zelf kan hij geprezen worden, want hij benadeelde zijn heer. Maar het was wel verstandig van hem dat hij voor de toekomst zorgde en zijn onderhoud probeerde veilig te stellen. Zo handelen de zonen van deze eeuw of wereld in het algemeen. Ze zijn bezorgd voor hun hachje en nemen veiligheids- of voorzorgsmaatregelen wat het leven hier en nu betreft.
De zonen van het licht, ofwel de gelovigen, vergeten vaak dat hun bestaan hier voorbij gaat en dat het enige wat blijft datgene is wat ze voor de Heer gedaan hebben. We moeten ons geen schatten voor de aarde vergaderen, maar voor de hemel. In die zin kunnen we van de onrechtvaardige rentmeester iets leren: zorg voor de toekomst, maar dan voor de eeuwige toekomst vs. 9 De rentmeester maakte zich met geld (door schuld kwijt te schelden, vrienden die hem straks zouden ontvangen.
Geld wordt hier Mammon genoemd en als het ware met een afgod vergeleken. Veel mensen eren het geld als een afgod om rijk te worden of om hun bestaan veilig te stellen. Gelovigen hebben ook met geld te maken. We hebben het nodig voor ons onderhoud. Maar je kunt er daarnaast iets anders meedoen. Je kun het gebruiken in dienst van de Heer. Je kunt er evangelisatiewerk mee steunen, je kunt er mensen in nood mee helpen. Later, bij de Heer, zul je de vruchten daarvan zien. Al gaat dan hier je geld op, je wordt straks in de heerlijkheid ontvangen.
Het lijkt wel alsof hier staat dat je de hemel met je geld kan verdienen. Dat is natuurlijk niet zo. Het geloof alleen maakt zalig… maar: geloof moet echt geloof zijn en uit onze werken blijken. Om dat goed duidelijk te maken, stelt de heer het zo voor alsof dat wat je met je geld doet je zalig maakt. Het is een aansporing om je geld te gebruiken op de goede manier, zodat het vrucht oplevert die je straks ziet.
Zie ook 1Tm 6: 17-19.