Betreft: Mt 19: 28 (c)
Vraag:
(a) Wat is het verschil tussen ‘wedergeboorte’ en ‘wedergeboren worden’?
(b) geldt de belofte in dit vers ook voor Judas?
Antwoord:
(a) De uitdrukking wedergeboren worden luidt in het Grieks ‘gennaomai anothen’ (Jh.3: 3, 7) en dat betekent opnieuw van bovenaf geboren worden. In 1 Pt.1: 3, 23 luidt het woord in het Grieks ‘anagennao’. Iets minder sterk dan in Jh.3 ligt er hier toch ook de gedachte van boven in. Het ziet op het ontvangen van nieuw leven, van een nieuwe Goddelijke natuur (zie ook: Jh.1: 13; 1 Jh.2: 29; 3: 9; 4: 7; 5: 1,4,18 ‘uit God geboren’; Jh.3: 6 ‘uit de Geest geboren’). Dit korrespondeert met de uitdrukking vernieuwing door de Heilige Geest in Tt 3: 5.
Het woord door wedergeboorte vertaald in Mt.19 en Tt 3: 5 is ‘paliggenesia’. meestal geschreven als ‘palingenesia. Het voorvoegsel ‘palin’ betekent ‘opnieuw’ en ‘genesia’ betekent ‘geboorte’, ‘ontstaan’. Dit woord kan betrekking hebben op een totale verandering van zaken, een nationale herleving. Als het gaat om een individu dan ziet het op de overzetting in een nieuw bestaan. Het ziet dus niet zozeer op het krijgen van een nieuw leven als wel op het plaatsen op een nieuw terrein. Ik citeer hier een ander: zoals de wereld in een nieuwe staat gebracht zal worden (Mt.19) zo zijn ook wij overgebracht van een oude in een nieuwe staat, van het leven in het vlees (in de wereld van de zonde) overgebracht door de dood heen naar het leven in de Geest, door de opstandingskracht van Christus. zo komen we op een nieuw terrein waar we verbonden zijn met een opgestane Christus en we in nieuwheid des levens wandelen.
Het een ziet dus op het nieuwe leven dat we ontvangen hebben en het ander op de nieuwe positie die we innemen waar dat nieuwe leven zich kan uiten of openbaren.
(b) Van degene die de Heer zou verraden heeft de Heiland gezegd, dat het beter was dat hij niet geboren zou zijn geweest (Mt 26: 24). Judas verraadde zijn Meester en deze uitspraak geldt dus van hem. De belofte kan dus onmogelijk voor hem gelden (zie ook Jh. 17: 12)
Uit Hd.1: 26 blijkt dat in de plaats van Judas een nieuwe twaalfde apostel door God is aangewezen, te weten Matthias. Hij behoort dus tot de 12 discipelen die het volk Israël zullen richten.