Mattheüs 06:06 Bidt tot uw Vader die in het verborgen is

Een drievoudige test

De Heer Jezus gaf zijn discipelen de opdracht te bidden tot de Vader die in het verborgen is. In feite bevat deze opdracht een drievoudige test. Het is een test voor ons geloof. Iemand iets vragen die je nooit gezien hebt, die je niet zien kunt omdat hij voor jou verborgen is, is geen gemakkelijke zaak. Er is eigenlijk geen voorbeeld in aardse verhoudingen die je kunt gebruiken als illustratie voor het feit dat wij zoiets moeten doen ten opzichte van God die in het verborgen is.

Men heeft wel eens het volgende voorbeeld gebruikt: stel de vader van een kind is ver weg in het buitenland. Het kind schrijft zijn vader een brief en vertrouwt erop dat deze de brief zal lezen en beantwoorden. Dat beeld gaat echter maar ten dele op. Die vader is namelijk niet totaal verborgen. Het kind weet wie hij is en waar hij is. Wij weten alleen dat God bestaat en dat Hij naar ons hoort op grond van geloof. Als we tot God als onze Vader bidden dan is dat een uiting van ons geloof en het is tevens een test dat we geloof hebben

Een test voor onze liefde

We kennen het gezegde: “Uit het oog, uit het hart”. Het is geen mooi gezegde, maar het geeft wel vaak de werkelijkheid weer. Iemand die een tijdlang in het ziekenhuis had gelegen ontmoette toen hij weer in zijn dorp was teruggekeerd een oude vriend en die verontschuldigde zich dat hij nooit op bezoek was gekomen want dat hij door dit en door dat daarvoor verhinderd was. Toen zei de herstelde zieke: “Maar je had toch wel een kaartje kunnen sturen”. Als ergens liefde heerst, is afstand geen bezwaar. Dan blijkt die liefde op de een of andere manier. God is in het verborgen , maar is onze liefde sterk genoeg om Hem dagelijks “op te zoeken” in het gebed en met Hem te spreken en Hem bovenal te bedanken voor de gave van zijn Zoon, Jezus Christus?

Een test van volharding

De Vader woont niet alleen in het verborgene, Hij – zo zegt Jezus – ziet ook in het verborgene. Hij kent ons, ziet ons en weet wat wij nodig hebben. Maar we moeten soms lang wachten tot Hij ons geeft wat we van Hem verlangen of verwachten. Van Daniël staat dat Hij 21 dagen gebeden had voordat God hem antwoord zond (Dn 10:2,12). We lezen ook waarom het zolang duurde. Er waren tegenstanders in de onzichtbare wereld die daar de oorzaak van waren. Maar misschien moeten wij veel langer wachten. Misschien zijn er ook wat de verhoring van ons gebed betreft vijandige geestelijke machten die dat verhinderen.

Door de gelijkenis van de onrechtvaardige rechter en de weduwe die zo’n botte tegenstander had, vermaant de Heer de discipelen en ook ons ons te volharden in het gebed met de woorden “dat zij altijd moesten bidden en niet moedeloos moesten worden” (Lk 18:1-8). De apostel Paulus vermaant de gelovige te Thessalonika met de opdracht “bidt onophoudelijk” en aan de gelovigen te Rome schrijft hij “volhardt in het gebed”. We leren pas echt wat gebed betekent als we erin volharden ondanks alle tegenslagen en teleurstellingen.

Een drievoudige test en een heel nuttige. Laten we voor die test slagen en niet zakken als een baksteen.

Jaapfijnvandraat.nl maakt gebruik van cookies