Romeinen 06:04 U weet immers dat er andere inzichten over de doop zijn?

Betreft: Rm 6: 4

Vraag:

U vraagt hoe de gelovige laat zien, dat hij met Christus gestorven is en u doelt op de doop. M.i. is dit een onjuiste vraag. U weet immers dat er andere inzichten over de doop zijn?

Antwoord:

Deze vraag verbaast me een beetje. Er zijn inderdaad verschillende inzichten over de doop, die hebben echter hoofdzakelijk met de toepassing van de doop te maken, niet zozeer met de betekenis. Het volgende is namelijk het geval:
Er zijn christenen, die de doop alleen willen bedienen aan hen die zich bekeerd hebben.
Daarnaast zijn er christenen, die de doop ook aan kinderen willen bedienen.
Wat de betekenis betreft onderschrijven beide groepen dat:
a. de doop duidt op de afwassing van de zonden
b. de doop een symbolische begrafenis voorstelt van de oude mens.
Deze beide betekenissen staan namelijk zo overduidelijk in de Bijbel, dat geen christen daar omheen kan.

Zij die voorstanders van de kinderdoop zijn voegen aan deze twee betekenissen nog een derde toe namelijk, dat de doop als teken van het verbond in de plaats van de besnijdenis gekomen is. Op grond daarvan dopen zij de kinderen van de gelovigen.
Daarmee ontkennen zij echter niet de beide andere betekenissen. Wanneer van een totaal buitenkerkelijk gezin de ouders tot bekering komen dan zal men deze eerst belijdenis van hun geloof laten afleggen voordat ze gedoopt worden en de doop heeft voor deze ouders de betekenis van afwassing van de zonden en begrafenis met Christus.
Of men zich dat bewust is of niet: door zich te laten dopen legt de dopeling in dat geval er getuigenis van af dat zijn zonden afgewassen zijn en dat hij met Christus begraven is.
Daarnaast echter ziet men deze mensen als opgenomen in het verbond van Abraham en beschouwt men de doop als het teken daarvan.
De kinderen in zo’n gezin worden op grond van dit laatste aspekt gedoopt. Dat wil zeggen, de kinderen tot een bepaalde leeftijd (12 jaar). De oudere kinderen moeten net als hun ouders belijdenis doen voor ze gedoopt worden.

De vraag in de les kan wel verbetert worden in deze zin:
‘Hoe laat iemand die zich bekeert zien dat hij met Christus gestorven is?’

P.S. Ten overvloede zij meegedeeld, dat er nog een derde opvatting is, namelijk die van de huisdoop. Die vereist een vrij lange omschrijving en blijft hierom buiten beschouwing.

Jaapfijnvandraat.nl maakt gebruik van cookies